Passend aanbod op de Bloesem


We vinden het belangrijk dat iedere leerling gebruik kan maken van een passend onderwijsaanbod. Zowel de 'gemiddelde' leerling als de leerling die meer aandacht nodig heeft. Dit geldt voor alle leerlingen die op een andere manier leren. De leerlingen voor wie het leren meer tijd en energie kost en de leerling die meer uitdaging nodig heeft om tot leren te komen.

Vooral voor de laatste groep leerlingen hebben we in de afgelopen jaren ons onderwijsaanbod steeds meer verbeterd.

We doen ons best om meer- en hoogbegaafdheid zo jong mogelijk te signaleren en in beeld te hebben (want we weten dat leerlingen zich anders heel snel aanpassen aan andere leerlingen in de groep), hiervoor gebruiken we een signaleringsinstrument in combinatie met onze eigen observaties.

Er wordt geïnvesteerd in meer kennis van onze leerkrachten rondom het thema meer- en hoogbegaafdheid. Is er veel aandacht voor wat deze groep leerlingen nodig heeft: het reguliere werk compact aanbieden (met minder herhaling) en daarnaast verrijkingsstof bieden. 

Als dat niet genoeg is voor een leerling en een leerling heeft meer hulp en begeleiding nodig dan hebben we voor elke leeftijdsgroep een zogenaamde 'plusklas'; voor groep 1/2 onder de naam 'de Doorgang', groep 3/4 'de Opkamer' en voor groep 5-8 'de Bovenkamer'. De 'plus' in het woord plusklas heeft voor ons GEEN betekenis in de vorm van 'beter' maar in de vorm van 'extra'; ze hebben iets extra's nodig, veelal in de vorm van vaardigheden waar ze hulp bij (moeten) krijgen omdat er in de reguliere klas niet genoeg tijd en aandacht is om ze deze vaardigheden aan te leren.

Hier ontmoeten ze ontwikkelingsgelijken en gaan samen aan de slag met vaardigheden die ze gaan ontwikkelen. Vanaf 2025 worden de plusklassen voor groep 3/4 en 5-8 aangeboden in de vorm van modules rond een bepaald thema (denk aan Mindset, Faalangst, etc.) en wordt er gewerkt met een aannamebeleid op grond van leervraag/ontwikkelvraag.

De Bloesem

 

 

 

Doorgang

 

De Doorgang is onze plusklas voor meer- en hoogbegaafde leerlingen in de groep 1-2. Deze groep komt één keer in de twee weken een uur bij elkaar in de gang tussen de kleutergroepen op Bloesem 2.

Er wordt aangesloten bij de thema's die op dat moment in de groepen worden behandeld en deze onderwerpen worden voor deze groep verder uitgediept. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van hogere orde denkvragen (taxonomie van Bloom). Er wordt een beroep gedaan op de creatieve denkvaardigheden, de analyserende denkvaardigheden en reflectie/evaluatie denkvaardigheden. 

Ook richten de HB specialisten in samenwerking met de leerkrachten een hoek in waar deze leerlingen gedurende de week peers (ontwikkelingsgelijken) ontmoeten en opdrachten uitvoeren passend bij hun niveau.

De Bloesem

 

 

Opkamer

 

De Opkamer is onze plusklas voor meer- en hoogbegaafde leerlingen in de groep 3-4. Deze groep komt één keer in de twee weken een uur bij elkaar in de dakopbouw van Bloesem 2.

Er wordt gewerkt vanuit een leervraag per periode (3 periodes per jaar). Op deze manier hopen we dat leerlingen eigenaar worden van dit leerproces en leren reflecteren op hun eigen handelen.

Per periode werken we rond een bepaald thema zoals bijv. het onderwerp 'mindset'. Per periode kunnen de hoogbegaafde leerlingen met een specifieke leervraag worden aangemeld bij de HB specialisten.

De Bloesem

afbeeldingen van Freepik

Bovenkamer

 

De Bovenkamer is onze plusklas voor meer- en hoogbegaafde leerlingen in de groep 5-8. Deze groep komt elke woensdagochtend twee uur bij elkaar in de dakopbouw van Bloesem 2.

Er wordt gewerkt vanuit een leervraag per periode (5 periodes van vakantie tot vakantie). Op deze manier hopen we dat leerlingen eigenaar worden van dit leerproces en leren reflecteren op hun eigen handelen.

Per periode werken we rond een bepaald thema zoals bijv. het onderwerp 'mindset'. Per periode kunnen de hoogbegaafde leerlingen met een specifieke leervraag worden aangemeld bij de HB specialisten.

 

 

Als er nog meer nodig is...

 

Ook is de Bloesem aangesloten bij scholen die gebruik maken van 'Day a Week School'. Dit is een initiatief waarbij de leerling 4 dagen (compact- en verrijkt)onderwijs op de Bloesem volgt en één dag in de week naar een zogenaamde 'bovenschoolse plusklas' gaat, onder de naam Day a Week School (afgekort DWS).

Dit aanbod is voor een enkele leerling noodzakelijk om het onderwijs passend te kunnen maken voor deze leerling. Voor deze leerling is alleen compacten, verrijken en de hulp in de plusklas op de Bloesem onvoldoende.

Voor de DWS worden jaarlijks begin groep 5 alle leerlingen op de Bloesem gescreend, mochten we een leerling willen voordragen worden de ouders hiervoor eerst benaderd en wordt hen om toestemming gevraagd. Als er plek is bij de DWS dan starten leerlingen in januari in groep 5 bij de DWS. De DWS stopt in december wanneer de leerling in groep 8 zit.